Zasięg roweru elektrycznego na baterii 0
Zasięg roweru elektrycznego na baterii

Bateria – najważniejszy element roweru elektrycznego. O czym powinieneś wiedzieć przed jej wyborem oraz jakie są ich istotne parametry pomocne przy obliczaniu zasięgu?

 

 

Ile przejedziesz na baterii?

To jedno z najczęściej pojawiających się pytań naszych klientów oraz innych osób zainteresowanych posiadaniem własnego roweru elektrycznego. Akumulatory charakteryzują się dwoma parametrami, po których ciężko jednak obliczyć dokładnie, na jaki dystans one wystarczą. Aby poznać odpowiedź na pytanie postawione na początku, należy zastosować pewne uproszczenie oraz wykorzystać jednostkę, które zwykle nie występuje na baterii – watogodziny (Wh).

W celu obliczenia tej wartości trzeba zastosować proste obliczenia – pomnożyć napięcie baterii (ilość woltów) przez jej pojemność, czyli jej amperogodziny.

Wynik pomoże nam obliczyć zasięg, który zagwarantuje nam dana bateria. Przyjmijmy, że w czasie szybkiej jazdy, bez wspomagania w postaci pedałowania, zużywamy ok. 20 Wh/km, natomiast w czasie jazdy spokojnej – ok. 10 Wh/km. Jeśli posiadamy baterię o napięciu 48 V i pojemności 10 Ah, to podstawiając wartości pod wcześniej przedstawiony wzór, otrzymujemy wynik 480 Wh.

W takim przypadku jadąc szybko bateria starczy nam na 24 km, a jadąc wolno – na 48 km.

Jeśli takie osiągi są dla nas niewystarczające, możemy zamówić baterię wykonaną customową, mając na uwadze wartość watogodzin.

Dodatkowo ta jednostka przydaje się także przy porównywaniu różnych rodzajów baterii – dzieląc koszt akumulatora przez 1 Wh otrzymujemy koszt jednej watogodziny. W takim wypadku łatwiej zestawić dwa różne produkty i oszacować, który z nich jest bardziej opłacalny w zakupie.

 

Przykładowa realizacja

Bateria w rowerze elektrycznym może być mocowana w ramie – wtedy nazywamy ją baterią bidonową – jednak istnieją również inne, bardziej spersonalizowane rozwiązania. Poniżej widzicie zdjęcie e-bike’a, które wykonaliśmy dla jednego z klientów.

 

 

Rower to klasyczna konstrukcja, która na pierwszy rzut oka nie posiada żadnego wspomagania, zatem gdzie je ukryliśmy? Bateria wraz ze sterownikiem została umieszczona w pojemniku, który znajduje się na bagażniku, a jedyny element, który „zdradza” elektryczny charakter roweru, to silnik znajdujący się w piaście.

Osiągnęliśmy dzięki temu bardzo uporządkowaną konstrukcję, bez zbędnych przewodów ciągnących się po całym rowerze. Niestety w takim wypadku należy ograniczyć się jedynie do spokojnej jazdy miejskiej, gdyż cały środek ciężkości roweru został przesunięty na jego tył. Przy szybszej jeździe lub jeździe off-roadowej bardzo ważne jest zadbanie o prawidłowe wyważenie roweru.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o rowerach elektrycznych lub zobaczyć inne realizacje wykonane dla naszych klientów – koniecznie śledź nasz blog oraz kanał na YouTube i fanpage na Facebooku.

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl