Projekt Pana Arkadiusza, czyli jak powstał jeden z najszybszych wózków inwalidzkich w Polsce

0
Projekt Pana Arkadiusza, czyli jak powstał jeden z najszybszych wózków inwalidzkich w Polsce

Przekładniowy silnik o napięciu 48V i mocy 1000W zapleciony w kole, szeroka 4-calowa motocyklowa opona z agresywnym bieżnikiem, zasięg do 40km i prędkość maksymalna bliska 50km/h, możliwość pokonywania głębokiego śniegu, piasku, wspinania się na strome podjazdy bez najmniejszego wysiłku - gdy słyszymy takie parametry, wyobrażamy sobie szybki, mocny rower elektryczny typu fatbike. Tym większe zdziwienie gdy zamiast roweru okazuje nam się obraz... wózka inwalidzkiego.

Mieliśmy przyjemność uczestniczyć w powstawaniu tego projektu, za który odpowiedzialny jest Pan Arkadiusz z okolic Częstochowy. Do konwersji posłużył wózek inwalidzki, na którym nasz bohater porusza się na co dzień, a za napęd odpowiedzialny jest zestaw Rapid S-1100 Super Light zapleciony w obręczy typu fatbike z 4-calową oponą z baterią od BatteryGuru (12,5Ah 48V).

 

Pomysł stworzenia ramy z napędem do wózka jest całkowicie autorskim projektem. Sam pomysł na elektryfikację wózka pojawił się już rok temu - jak wspomina autor:

Dokładnie dwa lata temu zobaczyłem coś takiego na którejś stronie internetowej i postanowiłem trochę podrążyć temat, szukałem i nawet miałem okazję przetestować gotowe zestawy dzięki uprzejmości znajomego, lecz ceny powalają na ziemię, a osiągi i wykonanie tak mizerne, że szok. Ceny najtańszych zestawów zaczynają się od około 6 tys. a kończą na 12 tys. zł, ale to jest takie wszystko delikatne, że bał bym się tym jechać z prędkością 20km/h więc postanowiłem, że sam zbuduję dla siebie coś podobnego.

 

Realizacja zajęła około pół roku. Głównym ograniczeniem okazał się niestety budżet, jednak dzięki pomocy rodziny, znajomych oraz naszego zespołu, udało się zebrać potrzebne części, aby projekt mógł ruszyć do przodu.

Rama została wykonana ze stali nierdzewnej, profil fi 50. Tak duży przekrój profilu zapewnia stabilność całej konstrukcji, dzięki czemu nie wymaga ona dodatkowych wzmocnień oraz niską masę. System mocowania do ramy wózka został wykonany również ze stali nierdzewnej o przekroju fi 30. Główka ramy w standardzie 1 ⅛’’ pozyskana z roweru dawcy.

 

Widelec dedykowany do drift trike’ów (jedna z wielu pasji Pana Arkadiusza), zakupiony w przystępnej cenie dzięki uprzejmości Pana Roberta z RaaW Drift. Odpowiedzialnym za złożenie ramy w całość był Pan Arkadiusz wraz ze swoim bratem - spawanie, gięcie, cięcie, szlifowanie - cała obróbka metalu wykonana własnoręcznie.

 

“Do finalnego wyglądu zestawu napędowego brakuje jedynie lakieru”.

 

Do dostarczenia napędu zobowiązaliśmy się my - zespół e-biker. Po konsultacjach z Panem Arkadiuszem i przeanalizowaniu całej konstrukcji wytypowaliśmy zestaw S-1100 w wersji Super Light jako ten, który sprawdzi się najlepiej.

Krótka specyfikacja techniczna:

Przekładniowy silnik Rapid M1000 SL - 1000W mocny znamionowej, waga jedynie 3,9 kg

 

Sterownik Rapid C-1100 - 48V 22A, hermetyczna wiązka z akcesoriami

 

Bateria BatteryGuru BG600 48V 12,5Ah - około 673Wh

 

Silnik został zapleciony w mocną, dedykowaną do fatbike’ów 20-calową obręcz 67mm, do tego opona motocyklowa 20x3,25’’. Odpowiedzialnym za wyhamowanie zestawu jest hamulec hydrauliczny Tektro Auriga z tarczą o średnicy 203mm.

 

Obudowa na baterię i kontroler została zaprojektowana i wykonana w technologii druku 3D, dodatkowo wzmocnione stalową blachą.

 

Umiejscowienie baterii i kontrolera jest newralgiczne - dociążają one przednią oś, w innym wypadku wózek miałbym problemy z przyczepnością na luźnych nawierzchniach.

 

Fabrycznie wózek Pana Arkadiusza był wyposażony w koła dostosowane do jazdy po mieście, po równym terenie, opony o niskim profilu, stawiające jak najmniejszy opór, tym samym ograniczające wysiłek. Jednak wózek po konwersji ma pokonywać bez problemu leśne ścieżki i bezdroża, dlatego zostały wymieniony na coś bardziej nadającego się do off-roadu, dedykowane koła do wózka inwalidzkiego z oponami Schwalbe LAND CRUISER 24x2" pozwalające bez problemu pokonać ciężki teren.

 

 

“Osiągi jak dla mnie są super, moja prędkość maksymalna to 48km/h, ale jazda z taką prędkością tylko przez chwilę - bezpieczeństwo przede wszystkim, choć nie ukrywam, że jak jest dobry, równy asfalt to odkręcam manetkę do końca by poczuć wiatr we włosach. Prędkość 30km/h jest standardem, przy niej się super jedzie, zasięg chciałbym większy, ale cóż ogranicza go bateria i inne czynniki.”

 

Pozostało nam jedynie pogratulować, niesamowity projekt! Z wielką przyjemnością i satysfakcją uczestniczyliśmy w procesie tworzenia tego napędu.

Postępy w pracy Pana Arkadiusza i relacje z jazd próbnych, leśnych wypadów możecie śledzić na grupie http://www.ebikers.pl


Szczególne podziękowania w imieniu Pana Arkadiusza dla Kamila, Konrada, Przemysława, Kajetana, Nikodema i Krystiana.

Krótki pokaz możliwości:

https://youtu.be/Akejv-DIzmY  
https://youtu.be/TnvOLi1M6nY

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium